
Wystawianie pustych faktur – konsekwencje
Koniecznie odwiedź naszą stronę główną!
Puste faktury to dokumenty wystawiane przez podatnika nie ukazujące faktycznego obrotu, czyli odnoszące się do nieprawdziwego stanu faktycznego.
O pustej fakturze mówi się, gdy dokumentuje czynność, która nie miała miejsca, gdy czynność miała miejsce, ale została oznaczona na fakturze jako uprawniona do odliczenia podatku VAT, a była zwolniona z podatku, została wystawiona przez podmiot, który w rzeczywistości towaru nie nabył.
Wystawianie pustych faktur jest bezpośrednią przyczyną wykreślenia podatnika z rejestru VAT. Ponadto skutkuje obowiązkiem zapłaty podatku VAT należnego, który został wykazany.
Co ważne, kary za wystawianie pustych faktur dotyczą zarówno wystawców, jak i nabywców. Sankcje te nałożone są na gruncie ustawy o VAT, Kodeksu Karnego Skarbowego i Kodeksu Karnego.
Anulować pustą fakturę można wyłącznie, gdy nie została jeszcze wprowadzona do obrotu, czyli wysłana do kontrahenta. W praktyce stosuje się mechanizm korygowania faktur, które nie odzwierciedlają rzeczywistych transakcji, ważne jest jednak, aby upewnić się wówczas, że nabywca faktury nie dokonał jeszcze odliczenia podatku.