Lista płac od podstaw
Lista płac jest to podstawowy dokument, który zawiera listę pracowników oraz tego, czy dostali odpowiednio naliczone wynagrodzenie. Dokument ten nie jest obowiązkowy do sporządzania, wystarczy, że pracodawca płaci swoim podwładnym, pracującym na umowie o pracę.
Mimo, że nie jest ona wymagana, wiele firm decyduje się na jej prowadzenie.
Aby była prawidłowo rozliczona, należy w niej zawrzeć podstawowe informacje:
- nazwa pracodawcy
- czas, którego dotyczy lista
- numery stron
- datę sporządzenia
- imiona i nazwiska pracowników pracujących na umowę o pracę
- datę wypłaty wynagrodzenia
- składniki, które wchodzą w wynagrodzenie
- podpisy pracodawcy, osoby sporządzającej listę płac i pracownika
Listę płac sporządza się na podstawie paru kroków, które muszą być podjęte, gdy pracodawca chce wypłacić wynagrodzenie. Są to: obowiązująca umowa o pracę, aktualne dane odnośnie ilości przepracowanych godzin, a także wszystkie informacje dotyczące dodatków do wypłaty.
Ilu pracodawców, tyle list płac. Nie ma jednej prawidłowej, każda może się odrobinę od siebie różnić. W zależności od wielkości firmy, ilości pracowników, dodatków, niektóre mogą być bardziej rozbudowane i skomplikowane, a niektóre proste i łatwe do zrozumienia. Wszystkie są odpowiednie, o ile są dobrze sporządzone.