Czy można anulować fakturę, którą już kontrahent otrzymał?
Zdarza się, że zostanie wystawiona faktura zawierająca błędy. W praktyce najczęściej stosuje się sporządzenie korekty faktury. Warto również wspomnieć o możliwości anulowania wystawionej faktury – w jakich przypadkach jest to możliwe?
Zgodnie z praktykami księgowania anulowanie faktury jest możliwe, gdy:
- transakcja nie doszła do skutku
- faktura VAT nie trafiła do obiegu prawnego, odbiorca nie otrzymał dokumentu
Anulowanie faktury jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy dokumentuje ona niedokonaną czynność.
Warto zaznaczyć, że anulując fakturę należy dokonać odpowiedniego opisu wyjaśniającego zaistniałą sytuację.
Anulowane faktury nie podlegają ewidencji księgowej. – czy należy je przechowywać?
Tak, ponieważ faktury posiadają kolejno wystawione numery.
Uwaga!
Nie ma możliwości anulowania faktury w sytuacji, gdy kontrahent otrzymał już dokument. W takim przypadku wymagane jest sporządzenie faktury korygującej.